Els textos dels museus han de ser entenedors per a tothom
“Els textos dels museus han de ser entenedors per a tothom”
L'Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya ha organitzat una jornada al MACBA per avaluar i millorar els textos expositius dels museus
Millorar els textos dels museus i que siguin accessibles i entenedors per a tothom. Aquest és l’objectiu de la jornada que l'Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya ha organitzat al MACBA, a Barcelona. “Hem d’aconseguir que els museus siguin inclusius. Hem d’evitar textos massa especialitzats o complexos; han de ser entenedors per a tots els visitants, sigui quin sigui el seu nivell lector o intel·lectual”, ha remarcat el director tècnic de l’Observatori, Xavier Ulled.
La jornada del MACBA és la novena que organitza l’Observatori, que forma part de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC), i que any rere any tracta temàtiques diferents al voltant dels museus o els centres patrimonials, posant el públic al centre del projecte. “Cada any tenim una data marcada al calendari per als que ens dediquem a la gestió del patrimoni cultural o els museus”, ha apuntat la directora de l’ICRPC, durant la inauguració de l’acte, en el qual també hi ha participat el director general de Patrimoni Cultural de la Generalitat, Joaquim Borràs: “Els nostres centres necessiten textos que connectin de forma efectiva amb el públic”. De la seva part, Ulled ha recordat que, a l’Estat espanyol, el 28% dels majors de 16 anys tenen el nivell més bàsic de comprensió lectora i, per tant, “ens hem d’adaptar a tothom. Hem de superar aquestes barreres intel·lectuals i cognitives i no excloure la gent dels nostres museus”.
Un dels eixos de la jornada ha estat la conferència “Fonaments de les exposicions de museus des d’una perspectiva centrada en el visitant”, a càrrec de Beverly Serrell, autora de treballs com Assessing Excellence in Exhibitions from a Visitor-Centered Perspective i una de les principals expertes en la matèria. Serrell ha explicat que els centres han d’aconseguir que els visitants surtin amb sensacions positives i no negatives: “El museu no ha fet bé la seva feina quan el visitant diu que ha trobat massa informació, que no entenia els textos o que els vídeos eren massa avorrits i llarg. La gent es culpa a si mateixa per no entendre l’exposició, però es el museu el que ho ha fet malament”. En aquest sentit ha ressaltat algunes claus perquè les mostres puguin ser més atractives per a tothom: escriure textos més clars i més curts (unes 50 paraules per paràgraf aproximadament); fer un recorregut entenedor i fàcil i organitzar exposicions més petites, entre d’altres. També ha donat un consell als responsables dels centres: “Sortiu del despatx i mireu com reaccionen els visitants quan estan a l’exposició. Com la miren, quins comentaris fan, en quins objectes es paren o tenen dubtes“
Durant la jornada, sota el títol “Textos Expositius centrats en els públics. L’avaluació al servei de la transmissió de continguts”, també hi ha participat experts del The British Museum, el Museu d’Arqueologia de Catalunya, la Fundació “La Caixa”, el col·lectiu El Museu Transformador o el Kera Collective, entre d’altres.
A l’acte de presentació de la jornada ha participat Eduard Vicente, gerent del MACBA i Gemma Domènech, directora de l'ICRPC. A la cloenda ha intervingut Sonia Blasco, cap del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles . A l’acte ha assistit Laia Pellejà, directora de CERCA.
Descripció i programa de la jornada: