Compartir

Del gabinete de maravillas al museo anatómico popular: regímenes de exhibición y cultura material de la medicina

Del gabinete de maravillas al museo anatómico popular: regímenes de exhibición y cultura material de la medicina.

Programa

Ministerio de Economía, Industria y Competitividad; Referencia HAR2015-64313-P

Import 

35.574,00 € 

Període d'execució

01/01/2016-31/12/2018 

Número d’investigadors

 15

Investigador Principal: Dr. José Pardo-Tomás (Consejo Superior de Investigaciones Científicas-CSIC).

Participants ICRPC: Xavier Ulled Bertan com a membre de l'equip de treball.

Descripció

El projecte té com a objecte d'estudi diverses col·leccions científiques basades principalment en restes humanes o les seves representacions en diversos suports, creades, transformades i exhibides a les ciutats de Madrid i de Barcelona al llarg d'un llarg període que va des del segle XVII al primer terç del segle XX per contribuir a una història de la ciència urbana a l'Espanya moderna i contemporània. Els objectes de treball de recerca són les col·leccions de: un gabinet d'història natural (Barcelona); dos museus de sengles facultats de medicina vuitcentistes (Barcelona i Madrid); una Exposició internacional (Madrid); un museu de ciències naturals (Barcelona); i dues empreses de l?espectacle (Barcelona i Madrid).

La investigació planteja la necessitat de superar el vell esquema narratiu de la historiografia dels museus, que presenta una vegada i una altra l'evolució dels museus en el marc de la ciència moderna i de la nova cultura burgesa, seguint un esquema lineal i relativament simplista que va des dels gabinets de curiositats o de meravelles (espai d'exhibició per antonies pròpiament dits, sorgits dels estats-nació al llarg del segle XIX. Per contra, el projecte es planteja posar en primera línia la importància de l'exhibició pública (restringida o general) com a mitjà d'adquisició de coneixement i per això s'interessa en el desenvolupament de la cultura material de la medicina que es forja a partir de diferents règims d'exhibició que no es van substituir linealment i ordenadament els uns als altres, sinó que es van desenvolupar amb relació en ritmes diferents, molts cops coincidint entre els exhibidors, allò exhibit i els públics que assistien a la seva exhibició.

Així, la investigació es dirigeix ??a la comprensió de la manera com els objectes de les col·leccions exhibides van adquirir centralitat en la construcció d'explicacions, del discurs científic i mèdic. Interessen, per tant, els espais i els usos concedits a aquells objectes: els agents que van construir les col·leccions (context de producció), els règims d'exhibició dels mateixos, la finalitat dels seus usos (ensenyament, de disciplinament, d'oci, etc.) (context d'exhibició), així com la mirada d'aquells que els van observar, interpretar-los significat (context de recepció).