21.02.2025
Ferroviaris en Guerra. Aquest és el llibre que l’Institut de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC-CERCA) va presentar dijous a l’Ateneu Barcelonès i que ha estat escrit pels investigadors Carles Gorini i Eduard Caballé. La publicació, editada per Pagès Editors, és un treball de recerca que mostra la forta depuració que van patir els treballadors ferroviaris catalans un cop es va acabar la Guerra Civil. L’estudi ha estat possible gràcies a la riquesa del fons documental de Ferrocarrils de la Generalitat Catalunya (FGC), que recull la dimensió territorial, econòmica i humana de les companyies ferroviàries i també milers d’expedients laborals que dibuixen una imatge detallada de la vida professional dels treballadors, molts dels quals van ser represaliats per la dictadura.
El llibre, que compta amb la col·laboració del Memorial Democràtic, explora com, durant la guerra, les companyies ferroviàries van ser confiscades i col·lectivitzades per les forces republicanes, i com els treballadors es van implicar directament en la seva gestió, fet que els posaria en el punt de mira del franquisme un cop acabat el conflicte. Per exemple, la recerca posa al descobert la cruesa d’aquest càstig, que va afectar directament al voltant de dos mil treballadors ferroviaris, molts dels quals van ser acomiadats sense cap dret, en una purga professional que va tenir conseqüències devastadores per a ells i les seves famílies.
La presentació de dijous va començar amb la intervenció del director del Memorial Democràtic, Jordi Font Agulló, que va destacar la importància de llibres com aquest: “Avui en dia, encara hi ha gent que parla relativament bé de la dictadura i cal mostrar com el franquisme va penetrar punitivament en tots els àmbits de la societat. I el dels ferroviaris és un clar exemple”. En aquest sentit també va recordar que “parlar del nostre passat recent s’està convertint en una defensa de la democràtica”. La següent a intervenir va ser la directora de l’ICRPC, Gemma Domènech Casadevall, que va ressaltar que Ferroviaris en Guerra “uneix a la perfecció l’estudi del patrimoni històric i la memòria democràtica”, dos del eixos principals de l’institut. També va apuntar que la publicació posa en valor el paper que van tenir les dones a les companyies ferroviàries, un fet excepte perquè el col·lectiu femení sovint cau en l’oblit.
De la seva part, el president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, va posar en valor aquesta investigació històrica, "que serveix per homenatjar tots els treballadors ferroviaris de les companyies antecessores d'FGC que van ser depurats pel franquisme per haver-se significat a favor de la democràcia i dels interessos de la Segona República, així com també a les seves famílies". Tal i com va afegir, "per a Ferrocarrils, és un honor haver contribuït en l'elaboració d'aquest estudi i haver posat a disposició dels investigadors tot el fons documental històric de la companyia. Ho hem facilitat amb la recent digitalització de tot l'arxiu històric, en el marc de l'Estratègia de Patrimoni Històric d'FGC. Són peces clau per entendre la història ferroviària del país, a la vegada que la història de Ferrocarrils"
Després dels parlaments institucionals, els dos autors del llibre, Carles Gorini i Eduard Caballé, van desgranar els processos de depuració que van patir els ferroviaris i també van parlar sobre el paper que van tenir els ferrocarrils i els trens durant la República i la Guerra Civil.
Ferroviaris en guerra, doncs, reafirma el paper de l’ICRPC com a referent en la investigació del patrimoni cultural català i la transferència d’aquest coneixement a la societat.