Compartir

L'Art ensangonat. Saquejats i saquejadors durant el Tercer Reich

Dia gris (1921) és una pintura de George Grosz. Reflecteix el conflicte social d’Alemanya després de la Gran Guerra. És una obra de denúncia, amb un llenguatge visual clar; el cavaller de negre, vestit de forma impecable, barret, corbata i coll alt emmidonat, és un fervent defensor de l’Imperi del Kàiser com indica la bandera en el trau de l’americana. Pertany a una classe social, l’alta burgesia alemanya, que es va beneficiar de la guerra. Darrere seu hi ha un tolit vestit de soldat; la cara fosca i trista reflecteix la ràbia i el desengany. És el gran perjudicat per la guerra; ha combatut, ha resultat mutilat i ara sobreviu vivint en els sòrdids ambients dels barris obrers, tal com evidencia el personatge amb la pala que travessa l’escena, amb les xemeneies com a teló de fons. Grosz va pintar un testimoni implacable i autèntic dels temps convulsos que van precedir l’auge del nazisme. L’obra, com milers de peces més, va ser condemnada durant el Tercer Reich. El seu autor, el mateix any que Hitler va pujar al poder, va emigrar als Estats Units, salvant així la vida. Què va passar amb l’art en aquest període? Per quina raó autors com Grosz van ser prohibits? Com va resultar afectat el mercat internacional de l’art per aquesta situació?

Aquest llibre és un assaig sobre el comerç d’art durant les dècades centrals del segle XX, quan el vell continent es va veure embolicat en un terrible conflicte bèl·lic general, mentre que alguns països com Espanya, que no van estar directament afectats per la tempesta d’acer, ja havien patit prèviament la seva dosi particular de violència i de guerra.

Autors: Joan Santacana i Imma Socias

Més informació:

L’art ensangonat Saquejats i saquejadors durant el Tercer Reich

L'avançament editorial de 'L'art ensangonat'

Projectes relacionats