Compartir

Jornada 2025 - Coneixent els nous públics híbrids. La convivència digital i presencial als museus

Inscriu-te




CONSULTA EL PROGRAMA AQUÍ

La pandèmia de la COVID-19 va establir un abans i un després en la utilització dels canals digitals per part dels museus. Durant aquells mesos els visitants van estar físicament absents i els museus van centrar els seus esforços en interactuar digitalment amb els seus públics. Acabada la pandèmia, ens trobem en un nou escenari degut tant als avenços dels museus en la projecció digital com a les contínues innovacions en l’aplicació de la tecnologia digital. Al 2017, la 2a Jornada de l’OPPCC, amb el títol “Coneixent els públics virtuals dels museus”, es va dedicar a l’analítica i a les mètriques digitals en els museus. En aquell moment es van considerar els visitants digitals a les webs dels museus i els seguidors de les xarxes socials.

Actualment el visitant fa ús de recursos digitals també en la seva visita presencial al museus: apps, interactius, Realitat Virtual, Realitat Augmentada, Intel·ligència Artificial, consulta a altres webs, etc. Això estableix un panorama en el que és necessari que els museus entenguin el comportament dels visitants en les dues dimensions, presencial i virtual: des de les seves motivacions fins al recorregut i l’experiència.

Així, l’experiència dels visitants dels museus se situa tant en un pla presencial com digital. Un model a tenir en compte és el viatge del visitant (Visitor Journey, User Experience) que considera quatre etapes en el seu recorregut temporal: abans de la visita, l’arribada al museu, la visita a les exposicions i altres activitats a l’interior del museu i la post visita. Seguint aquest esquema podem constatar que la persona que visita utilitza recursos analògics i recursos digitals al llarg d’aquest viatge.

Cal doncs que els museus es dotin de nous indicadors que integrin les dades que s’obtenen de la presencialitat (recompte, perfil, comportament, opinions i valoració, etc.) amb les dades procedents de l’ús dels recursos digitals abans, durant i després de la seva estada al museu. Per tant, actualment cal considerar els visitants com a persones que utilitzen simultàniament la visita presencial i la visita online.

Enguany celebrem al 10a Jornada de l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya. I proposem dedicar-la a la hibridació creixent entre la visita presencial i la visita digital.

A la Jornada es presentaran models i experiències que permeten enriquir l’anàlisi del comportament del visitant tant en la visita presencial com en les seves relacions amb les plataformes i recursos digitals utilitzats pels museus. Els museus no només utilitzen eines digitals per a la comunicació –web, xarxes socials–, sinó també per enriquir l’experiència del visitant durant la seva visita –wifi, apps, interactius, espais de RV i RA, etc.–.

La Jornada vol contribuir a repensar els estudis de visitants en un entorn cada vegada més digital i presentar nous marcs teòrics per entendre i mesurar l’impacte de l’acció dels museus en els públics en l’era digital. A partir dels marcs teòrics estarem en condicions de redefinir la gestió de la informació, establir noves estratègies basades en les dades dels visitants tant presencials com digitals i elaborar nous indicadors d’avaluació.

Els museus s’enfronten a un nou perfil de visitant: el visitant híbrid, que combina la visita presencial amb la digital. Per entendre’l, fins i tot els museus petits poden usar eines com enquestes, analítica web o seguiment a xarxes socials. Les dades obtingudes permeten dissenyar productes adaptats a les noves necessitats i crear experiències més personalitzades.

A més, la segmentació actual es basa en motivacions i no només en dades demogràfiques, ja que el públic espera continguts digitals accessibles i atractius. Un exemple destacat n’és el Neanderthal Museum, que combina metodologies basades en l’evidència —com ara les enquestes i la segmentació de públic— amb una forta implicació de l’equip del museu per afavoreir la reflexió estratègica i acostar-se als visitants digitals i presencials.

Els nous models holístics del visitor journey aporten una visió especialment rellevant per als professionals dels museus que busquen comprendre millor els nous perfils de visitants digitals i híbrids, a partir de la integració de les dimensions física, digital i emocional de l’experiència museística.

Experiments com els fets pel Bristol Museums han explorat com el contingut digital pot aportar valor tant als visitants presencials com als en línia, així com els reptes i oportunitats del treball en entorns digitals, les metodologies aplicades per connectar amb el visitant híbrid i els canvis organitzatius que ha comportat aquest nou enfocament.