Es presenta el llibre Patrimoni i Guerra. Girona 1936-1940
L’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC) ha presentat la publicació “Patrimoni i Guerra. Girona 1936-1940”, editat per l'Ajuntament de Girona. La publicació és obra del Dr. Joaquim Nadal i Farreras (director de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural i Catedràtic d’Història Contemporània de la Universitat de Girona) i Gemma Domènech i Casadevall (investigadora de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural).
La nova publicació ha estat presentada oficialment en un acte a l’Auditori del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, demarcació Girona. La recerca desenvolupada pels investigadors de l’ICRPC ha estat presentada amb la intervenció dels autors, i del president del COAC-Girona, Narcís Reverendo i Hospital.
Els autors han destacat la tasca dels 10 membres que van formar la Comissió de Patrimoni Artístic i Arqueològic durant 20 mesos, salvaguardant un important conjunt patrimonial. Joaquim Nadal ha destacat que “gràcies a l’actuació de la Comissió es van protegir de la destrucció obres com El Tapís de la Creació de Girona”. Gemma Domènech ha subratllat el paper de la publicació “per contribuir a rescatar de l’oblit a tots els membres de la Comissió, la tasca del qual no es va reconèixer amb l’arribada i consolidació de la Dictadura Franquista durant 40 anys”
Patrimoni i Guerra. Girona 1936-1940. Històries de la salvaguarda del Patrimoni Cultural en temps de conflictes.
"La revolta militar del 18 de juliol de 1936 va desfermar la resistència. L'ira i la violència indiscriminades es van barrejar amb la revolució, i el poble armat va constituir un poder paral·lel, els comitès antifeixistes. En els primers dies, la fúria iconoclasta es va cobrar vides i va cremar i destruir esglésies i béns mobles. A Girona, els mateixos comitès van constituir la Comissió de Patrimoni Artístic i Arqueològic (1936-1938), que va fer actuacions de salvaguarda i ordenació. Progressivament, les institucions van recuperar la iniciativa, i els decrets de confiscacions van permetre concentrar moltes obres d'art i evitar-ne la destrucció i la dispersió."
Joaquim Nadal
Gemma Domènech